
Transparante informatievoorziening rondom online privacy en data delen loont
Consumenten willen duidelijkheid en transparantie
Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten nog altijd negatieve associaties hebben rondom online privacy en het delen van data. Ze ervaren een gevoel van gelaten acceptatie rondom het delen van data, omdat zij denken geen echte keuze te hebben. Het is onvermijdelijk in de huidige maatschappij, en hoewel de consumenten inmiddels iets beter op de hoogte lijken te zijn over online privacy, blijven de frequentie, het gebrek aan diepgaand begrip, en complexe cookiebanners en privacyverklaringen een belemmering vormen.
“Het maakt mij niet zo veel uit hoe ze het communiceren. Ik heb het idee dat het toch wel moet gebeuren. Ik heb er nog nooit iets negatiefs over ervaren.” – Consument uit het kwalitatief onderzoek met gelaten houding tegenover het delen van data
“Ik heb er geen controle over en het is onoverzichtelijk. Maar ik lees me er niet constant over in. Je functioneert niet meer zonder cookies.” – Consument uit het kwalitatief onderzoek over cookiebanners
[....]