De Innovaris(sen): Juliska Tel en Tom Peters

Blog
31-10-2024
Inge Lodder
PwC
Deze blog van Inge Lodder is bedoeld om actuariële professionals, econometristen en andere geïnteresseerden te inspireren om verder te kijken dan de gebruikelijke kaders. In deze aflevering nemen Juliska Tel en Tom Peters je mee in de veelzijdige kracht van AI voor uiteenlopende processen.

Bij deze nieuwe post lichten wij een initiatief van Tom Peters en Juliska Tel uit (PwC). Beiden enthousiastelingen op het gebied van vernieuwing, verbetering en experimenterende met Artificial Intelligence. Tom is manager Data & AI en Juliska manager Non-Life Actuarial Risk Modelling. Hun doel is om AI zo concreet mogelijk in te zetten ter ondersteuning van processen en taken. Samen bundelen ze hun krachten in vernieuwende ideeën en oplossingen. 

Eén van deze oplossingen zijn de “Knowledge Bots”. Een Knowledge Bot is een virtuele assistent die de taalvaardigheid van GenAI combineert met externe kennis uit documenten en rekenmodules. Hetgeen wat deze Knowledge Bots een vernieuwend initiatief maakt is de mate waarin het 3 verschillende categorieën antwoordbronnen onderscheidt: algemeen, specifieke documenten en simpele berekeningen. Al deze 3 categorieën beantwoorden een hulpvraag op een andere manier.

De Knowledge Bot wordt momenteel toegepast bij het automatiseren van financieel advies, bijvoorbeeld in de keuzebegeleiding van pensioendeelnemers. Waar er bij de algemene vragen een allesomvattend GenAI model wordt opgeroepen, worden er bij specifieke vragen afgebakende kennisbronnen zoals onderneming-specifieke documentatie gebruikt ter beantwoording van de vraag. Beiden zijn dus gebaseerd op een LLM model (dezelfde modellen achter alle chat opererende AI-tools), met een andere kennisbron. Simpele berekeningen zijn daarnaast op voorhand in formules gedefinieerd zodat er geen foutieve resultaten kunnen worden gecommuniceerd. Al met al een interessant experiment die meer sturing biedt binnen AI-applicaties. 

De uitdaging hierbij is om de categorisering op een juiste wijze in te delen. Waar er met name een grijs gebied valt tussen algemene en specifieke vragen. Dit vereist training van het model op basis van praktische voorbeelden. 

Door deze nieuwe aanpak ben ik zelf ook weer geïnspireerd om verschillende LLM-getrainde modellen te combineren in een complete oplossing. Hoe kijkt u hier tegen aan? 

Heeft u een vernieuwend initiatief getoond of bijgewoond? Suggesties of ideeën voor de blog zijn welkom. Neem hiervoor vooral contact met mij op via bijvoorbeeld LinkedIn of inge.lodder@elavv.nl

Lees verder op: Actauris.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Achmea
4.333 - 5.950
Medior, Senior
Meerdere locaties
Als Advocaat bij Stichting Achmea Rechtsbijstand gaat jouw hart sneller kloppen van het oplossen van juridische problemen voor onze klanten. Dat doe je op een manier die past bij de...
Top vacature
AethiQs
Marktconform
Medior
Haarlem, Rotterdam en Weert
Voor adviesbureau AethiQs, met vestigingen in Haarlem, Rotterdam en Weert, zoeken wij een breed inzetbare consultant met werkervaring in het arbeidsrecht en brede interesse in en kennis van governance-vraagstukken en...
Top vacature
ARAG
3.363 - 5.766
Junior, Medior
Leusden, Amsterdam, Rotterdam
Vind jij klantbeleving belangrijk en wil je inhoudelijk uitgedaagd worden? Voor onze locatie Leusden zijn wij op zoek naar gedreven junior collega's voor het behandelen van letselschades.
Top vacature
ZLM Verzekeringen
In overleg
Senior
Goes
Onze verzekerden zien het voordeel van onze persoonlijke aanpak en doen daarom steeds vaker een beroep op ons. We zoeken voor Stichting Rechtsbijstand ZLM een nieuwe teamleider Personen- & Motorrijtuigenschade.